با رشد چشمگیر استفاده از شبکه های اجتماعی بسیاری از افراد به دنبال افزایش نرخ تعامل اینستاگرام شخصی و یا کاری خود می باشند اما در اکثر موارد از چگونگی انجام آن بی اطلاع هستند! امروز در این پست به بررسی برخی نکات طلایی برای افزایش نرخ تعامل در صفحه ی اینستاگرام خواهیم پرداخت که می تواند در این فرایند بسیار تاثیر گذار و کاربردی باشد! پیش از آن که بخواهیم به سراغ آموزش نکات برویم بهتر است ابتدا با مفهوم اصلی نرخ تعامل در اینستاگرام آشنا شویم.
نرخ تعامل در اینستاگرام چیست؟
برای توضیح این موضوع شاید بهتر باشد به عبارت اصلی آن یعنی (engagement rate) اشاره کنیم. این اصطلاح برای اولین بار به منظور بررسی میزان اثر گذاری مطالب و محتوا به کار برده شد و پس از گذشت مدت زمانی کوتاه به یک عبارت رایج و پر کاربرد تبدیل شد به گونه ای که حتی شاهد ترجمه ی آن در زبان فارسی با عنوان نرخ تعامل هستیم. اگر بخواهیم دقیق تر توضیح دهیم باید بگوییم که در حقیقت کلمه ی engagement به معنی درگیر کردن و کلمه ی rate به معنی نرخ یا میزان است به این ترتیب به این عبارت می توان نرخ درگیری را نیز نسبت داد که البته چندان روان نیست.
چرا افزایش نرخ تعامل در اینستاگرام بسیار مهم است؟
سوال رایج دیگری که درباره ی نرخ تعامل پرسیده می شود این است که چرا این نرخ تاثیر گذار و حیاتی است؟ برای جواب دادن به این سوال نیز بهتر است به عبارت اصلی آن یا (engagement rate) اشاره کنیم. نرخ تعامل در حقیقت نشانگر میزان درگیری مخاطبین با محتوای ارائه شده از سوی یک صفحه در شبکه ی اجتماعی اینستاگرام است. واضح است که هر چقدر این نرخ بالاتر باشد محتوای تولید شده توانسته است تاثیر زیاد تری بر روی مخاطبین داشته باشد و به نوعی آن ها را به انجام یک واکنش هر چند به صورت جزیی متمایل کند.
تحقیقات زیادی اثبات کرده اند که افزایش نرخ تعامل در نهایت به افزایش میزان فروش و همچنین موفقیت در عرصه ی برند سازی ختم می شود. البته الگوریتم کلی شبکه ی اجتماعی اینستاگرام نیز به صورتی برنامه ریزی شده است که می تواند این میزان را به خوبی شناسایی کند و برای صفحه های اجتماعی با میزان تعامل بالاتر امتیازات ویژه ای قائل شود.
راه های ساده برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
در ادامه ی این پست به بررسی چند راهکار به شدت ساده اما موثر برای افزایش میزان برقراری ارتباط و تعامل با مخاطبین خواهیم پرداخت که پرداختن به آن ها می تواند بسیار سودمند و مفید باشد و بی توجهی به آن ها نیز می تواند به راحتی از میزان تعامل شما و مخاطبین هدف تان بکاهد!
اهمیت کامنت افزایش نرخ تعامل اینستاگرام
به نظرات و کامنت های مخاطبین بسیار توجه کنید!یکی از مهم ترین راهکار های ساده ای که می تواند در افزایش نرخ تعامل صفحه ی شما تاثیر گذار باشد، اختصاص زمان مشخصی برای بررسی و پاسخگویی به کامنت های دنبال کنندگان است. این مورد در ابتدای فعالیت شما بسیار ساده و روان تر است به گونه ای که می توانید به همه ی نظرات رسیدگی کنید و به آن ها پاسخ دهید، در ادامه نیز با گسترش فعالیت و افزایش مخاطبین، در صورتی که برای پاسخگویی به همه ی کامنت ها وقت ندارید، سعی کنید تا حتما به کامنت های برتر و دارای لایک بیشتر جواب دهید تا بدین صورت رابطه ی موثر تری با فالوور های خود داشته باشید.
برای پاسخگویی به کامنت ها گاهی به نظر می رسد که نیازی به ارسال پاسخ نیست اما به دلیل آنکه نویسنده ی نظر نمی تواند متوجه شود که شما کامنت او را دیده اید یا نه بهتر است در مواردی شبیه به این نیز در حد یک یا چند ایموجی ساده و یا متن تشکر کوتاه پاسخ را ارسال کنید و بدین ترتیب مخاطب خود را برای ارسال نظر در پست های بعدی نیز تشویق نمایید!
برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام محتوای چالش برانگیز تولید کنید
تجربه نشان داده است که در پست هایی که دارای محتوای چالش برانگیزی می باشند به مراتب درصد مشارکت افراد برای نوشتن نظر خود و حتی اشتراک گذاری آن مطلب افزایش یافته است و به همین خاطر است که توصیه می شود هر چند وقت یکبار برای صفحه ی خود از این نوع محتوا تولید کنید تا بتوانید به افزایش نرخ تعامل اینستاگرام صفحه ی خود را دست پیدا کنید.
هر چند به نظر می رسد این روش یک راهکار ساده و در عین حال موثر در بالا بردن نرخ تعامل است اما باید به این مورد نیز توجه کنید که اگر مطالب چالش برانگیز شما حاوی توهین و یا زیر سوال بردن برخی از اصول پایه ای باشد می تواند موجی از واکنش های منفی را در پی داشته باشد، پس بهتر است در استفاده از این روش برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام کمی با احتیاط عمل کنید.
داستان سرایی و افزایش نرخ تعامل محتوا
برای تولید محتوا صفحه ی خود داستان سرایی کنیداگر دوست دارید مخاطبین خود را مجذوب خود کنید به طوری که آن ها برای سر زدن هر روزه به صفحه ی شما لحظه شماری کنند، بهترین راهکار ممکن داستان سرایی است. ممکن است بپرسید که داستان سرایی برای محتوا به چه معناست اما این بحثی نیست که به توان به صورت کامل در این پست توضیح داد. به صورت خلاصه داستان سرایی یعنی انتقال هدفمند ایده های شما در قالب یک روند هوشمندانه به مشتری.
نکته ی مهم در فرایند داستان سرایی که باعث تاثیر فوق العاده آن در روند بازاریابی اینترنتی و افزایش نرخ تعامل اینستاگرام شده است، انتقال احساس است. مخاطب با داستان سرایی هوشمندانه ای که از جانب شما مطرح شده است مواجه می شود و سپس تصمیم می گیرد تا مشتاقانه این مسیر را دنبال نماید. در نهایت وقتی در طی این مسیر داستانی به آن احساس مورد نظر دست پیدا می کند، حس اعتماد بسیار زیادی نسبت به شما خواهد داشت و همین اعتماد پایه ای بسیار محکم برای خرید کالا و خدمات از شما است.
در مسیر تولید محتوا استمرار داشته باشید
آخرین و مهم ترین نکته برای افزایش نرخ تعامل اینستاگرام توجه به همین موضوع استمرار و پیوستگی است. اکثر مخاطبین تمایلی برای برقراری ارتباط با پیچ های اینستاگرامی که فعالیت مداوم و پیوسته از خود نشان نمی دهند، ندارند. اگر دوست دارید در بستر این شبکه ی اجتماعی پر طرفدار، دیده شوید باید برای تولید محتوا به صورت حرفه ای وقت و انرژی کافی صرف کنید.
مبنع : وبلاگ مجموعه ی استارت پلاس